top of page
Obrázek autoraMichal Novák

Cesta vize: Jak přitáhnout talenty s vnitřní motivací?

Každá firma chce přitáhnout ty nejlepší talenty, ale klíčem k úspěchu je najít lidi, kteří rezonují s vaší vizí a hodnotami. Když je vize firmy začleněna do náborové komunikace a procesů, přitahujete zaměstnance, kteří sdílejí vaše hodnoty a smysl existence. Slovo nábor evokuje masovost a široce otevřená vrata továrny. V tomto článku se podíváme na to, jak vaše firemní vize může váš nábor proměnit v kontinuální hledání spolupracovníků, kteří se s námi vydají na společnou cestu.


V úvodním článku Cesta Vize: Proč zabudovat smysl do všech aspektů businessu? jsem slíbil, že se na některé klíčové aspekty podíváme detailněji. Abyste přitáhli talenty s vnitřní motivací, musíte nejen hledat odborníky, ale také začlenit vizi vaší firmy do každého kroku náborového procesu. Tak oslovíte ty, kteří sdílejí vaše hodnoty a chtějí cítit smysl v tom, co dělají. Je až s podivem, jak málo často firmy toto komunikují. Přitom podle různých průzkumů 40%-60% lidí v Česku pracuje v roli, která je nebaví. A dále pro generaci Z je to, aby je práce naplňovala jedním z rozhodujících kritérií. Hledání nových spolupracovníků se nemusí omezovat pouze na ty, kteří zrovna brouzdají na inzertních portálech. Může se zaměřit na ty, které teprve objeví svou motivaci, ať nyní pracují kdekoliv. Věřím, že dovednostem se lze naučit, ale vnitřní oheň je třeba objevit a zažehnout. Buďte právě vy a vaše vize tou jiskrou, která ho rozdmýchá.


Co vám to přinese? Předně se odlišíte. Odlišíte se od stovek firem, které uchazeče lákají formátem "Nabízíme stravenky/Požadujeme flexibilitu". Dále významně zvýšíte šance, že spolupracovník, který přijde na základě vnitřní motivace odolá pozdějším lákadlům konkurenčních firem - když nabídnou o týden dovolené navíc, o něco vyšší plat nebo více něčeho jiného. Krátkodobé výhody lze relativně snadno okopírovat, protože je lze zaplatit penězi. Vaše vize a smysl v práci ale okopírovat nejde. Je to jedna z ingrediencí, která činí právě vaší pracovní nabídku jedinečnou. Zaměstnanci, kteří přicházejí do firmy s vnitřní motivací a silným propojením s firemní vizí, mají větší pravděpodobnost dlouhodobého zapojení a nižší míru fluktuace, protože vnímají svou práci jako smysluplnou a nedají se snadno nalákat na krátkodobé finanční výhody. A v neposlední řadě lidé, kteří jako palivo používají svou vnitřní motivaci jsou výkonnější, samostatnější a zároveň i šťastnější a zdravější.


Z našeho prostředí vybírám několik zdařilých příkladů, kdy již na počátku hledání talentů jsou vize (a hodnoty) tím určujícím motivem.

Applifting přitahuje nedostatkové vývojáře díky silnému propojení s konkrétními projekty, které dávají smysl a mají společenský dopad. ABRA Software a nebo třeba DECATHLON kladou v první řadě důraz na vizi a hodnoty, které člověk zastává a pak teprve na konkrétní pozici.


Kdy to bude fungovat (a kdy nebude)? Pokud uchazeče přitáhne skvěle ztvárněné "proč", ale už během pohovoru nebo později ve zkušební době začne být jasné, že vize a hodnoty firmy jsou jen pěknou dekorací na chodbách, může to spíše pověst firmy poškodit. Pokud se tedy chystáte s kůží na trh, ujistěte se, že vaší vizí ztělesňují alespoň lidé na klíčových pozicích, kteří mají největší vliv na další lidi. Ztělesňování firemní vize se neprojevuje jen na úrovni vedení, ale musí být viditelné v každodenních procesech a rozhodnutích společnosti. Firmy, které dlouhodobě budují úspěšnou firemní kulturu, vytvářejí systémy, které podporují rozhodování a jednání v souladu s jejich vizí.


Na tomto místě je dobré se zamyslet, jak je to s vaší vlastní motivací. Pracuji, protože musím? Abych se uživil? Nebo se zabývám něčím, co bych dělal, i kdyby neexistovali peníze? Pokud je to to druhé, pak je velká šance, že svým vlastním příkladem již smysl a vizi firmy ztělesňujete a přitahujete si k sobě podobně naladěné spolupracovníky. Tím posilujete firemní kulturu směrem ke spolupráci a jednotě pro dosažení společného cíle.

Pokud je vaše vize jasně komunikována, máte silný nástroj pro přilákání a udržení těch správných lidí.

5 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page